Niespełna 100 lat temu, 27 stycznia 1919 roku, Naczelnik Państwa Polskiego Józef
Piłsudski podpisał „Dekret o organizacji państwowych urzędów pośrednictwa pracy i opiece
nad wychodźcami". W II Rzeczypospolitej był to ważny instrument walki z bezrobociem,
a Polska, jako jeden z pierwszych krajów europejskich, powołała do życia państwowe służby zatrudnienia.
Po niemal 100 latach, nowelizacją Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
z dnia 16 grudnia 2010 roku, dzień 27 stycznia został ustanowiony Dniem Pracownika
Publicznych Służb Zatrudnienia.
Stulecie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia zbiega się z setną rocznicą odzyskania
przez Polskę niepodległości. To doskonały moment na to, by przyjrzeć się, jak na przestrzeni
burzliwych dekad ewoluowały pomysły na pomoc i aktywizację osób bezrobotnych.
Po 123 latach zaborów bezrobocie mocno wpisywało się w powojenną rzeczywistość- w 1918
roku w Polsce było około 450 tys. osób pozostających bez pracy. Odrodzone państwo polskie
stanęło przed zadaniem udzielania im pomocy-wypłacania zasiłków i zapomóg, pośrednictwa
pracy, czy wreszcie uruchomienie form aktywizacji zawodowej.
Podjęte wówczas kroki sprawiły, że w okresie międzywojennym Polska należała do pionierów
w kształtowaniu nowoczesnych i powszechnych służb zatrudnienia. To publiczne służby
zatrudnienia inicjowały samopomoc obywatelską, która stałą się pierwowzorem współczesnych
organizacji pozarządowych. Warto o tym pamiętać.
Obecnie w ramach publicznych służb zatrudnienia działają wojewódzkie i powiatowe urzędy
pracy, które realizują zadania państwa w obszarze promocji zatrudnienia i aktywizacji
zawodowej. Instytucje koncentrują się przede wszystkim na aktywnych formach pomocy, za cel
stawiając sobie usprawnienie rynku pracy m.in. poprzez pośrednictwo, poradnictwo zawodowe
czy szkolenia.
Globalizacja i postęp technologiczny pozwalają dziś na dotarcie z informacją i pomocą
do dużej grupy osób, ale istota tej pomocy sprowadza się do tego samego, co sto lat temu
- do połączenia pracodawcy z osobami poszukującymi pracy.
Jubileusz jest znakomitą okazją do podziękowania pracodawcom samorządom oraz
wszystkim partnerom Powiatowego Urzędu Pracy w Turku za wieloletnią współpracę,
podejmowane inicjatywy i wspólne dotychczasowe osiągnięcia.
Z wyrazami szacunku
Beata Bartczak
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Turku
wraz z pracownikami