Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców – najważniejsze informacje - Powiatowy Urząd Pracy w Turku

Powiatowy Urząd Pracy w Turku informuje, że wszelkie podania, wnioski oraz inne pisma w sprawach indywidualnych załatwianych przez Urząd, które zostaną przesłane wyłącznie na adres poczty elektronicznej Urzędu (e-mail), pozostaną bez rozpatrzenia.

Dopuszczalne formy skutecznego złożenia pisma do Urzędu to:

  • platforma praca.gov.pl- rekomendowany kanał do załatwienia spraw w PUP Turek online,
  • system e-Doręczeń,
  • elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP,
  • osobiste złozenie pisma w siedzibie Urzędu,
  • listownie- za pośrednictwem operatora pocztowego.

Jednocześnie informujemy, że pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy w Turku udzielają wsparcia w zakresie zakładania  kont na platformie praca.gov.pl  oraz korzystania z dostępnych tam usług elektronicznych. W razie potrzeby zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub osobistego.

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców – najważniejsze informacje

wynikające z Ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom (Dz.U. z 2025, poz. 621), która wchodzi w życie 1 czerwca 2025 r.:

1. Pełna elektronizacja procedur

  • Wszystkie dokumenty związane z zatrudnieniem cudzoziemców muszą być składane wyłącznie przez system teleinformatyczny: www.praca.gov.pl.
  • Papierowe dokumenty nie będą rozpatrywane.

2. Konto na portalu praca.gov.pl – obowiązkowe

Aby składać dokumenty elektronicznie, podmiot:

  • musi posiadać indywidualne konto na www.praca.gov.pl,
  • oraz profil zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny.

3. Nowy obowiązek od 1 lipca b.r. - przesłanie umowy

  • Przed powierzeniem pracy cudzoziemcowi, kopię umowy w języku polskim należy przesłać do urzędu pracy, który dokonał wpisu oświadczenia bądź wydał zezwolenie na pracę sezonową – przez system teleinformatyczny.
  • Dokument musi być przesłany przed rozpoczęciem pracy przez cudzoziemca

4. Nowe obowiązki informacyjne wobec starosty

Polski pracodawca musi poinformować starostę o:

  • podjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 7 dni od rozpoczęcia pracy,
  • niepodjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia pracy określonego w ewidencji oświadczeń,
  • zakończeniu pracy przez cudzoziemca przed dniem określonym w oświadczeniu – co skutkuje unieważnieniem oświadczenia.

5. Zmiany, które nie wymagają nowego oświadczenia

Nie trzeba składać nowego oświadczenia, jeśli:

  • zwiększono czas pracy lub liczbę godzin do pełnego etatu,
  • zmieniono nazwę stanowiska, ale bez zmiany zakresu obowiązków.

6. Zezwolenia na pracę sezonową

  • Skrócenie terminu umorzenia postepowania w sprawie wydania zezwolenia na pracę sezonową z 120 do 90 dni od daty rozpoczęcia pracy wpisanej do ewidencji wniosków.
  • Brak obowiązku dołączania informacji starosty do wniosku o zezwolenie sezonowe.

7. Rezygnacja z obowiązku uzyskania informacji starosty o braku   kandydatów z rynku lokalnego.

5,2%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec kwietnia 2025 r.

wykres statystyki

  • 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

Mapa położenia urzędu




Powiatowy Urząd Pracy w Turku
ul. Komunalna 6
62-700 Turek
tel  +48 63 280-23-40,
e-mail: potu@praca.gov.pl,
e-mail: biuro@pup.turek.pl

adres elektronicznej skrzynki podawczej: /pup_turek/SkrytkaESP
 

Godziny pracy urzędu:
Poniedziałek - Piątek od 7:30 do 15:30 

Godziny obsługi interesantów:
Poniedziałek - Piątek od 8:00 do 14:30


Inspektor Ochrony Danych:
Justyna Mękarska
adres e-mail: iod@pup.turek.pl

Zastępca Inspektora Ochrony Danych Osobowych
Przemysław Oleksy
adres e-mail iod@pup.turek.pl